29Zář2016

Makoto-Shinkais-next-Movie-Is-Kimi-no-Na-wa.-Releases-August-2016

Pokud se mám dívat na anime, tak si vybírám. Hodně z jejich zápletek se totiž točí kolem stále se opakujících klišé typu vztahy a láska, případně vztahy, láska a příšera či robot ničící všechno na co přijde. V takovém očekávání jsem přistupoval i ke snímku Kimi No Na Wa (volně přeloženo jako Tvoje jméno je…? nebo Jak se jmenuješ?).

Film má poměrně zajímavou zápletku. Holka Mitsuha z vesnice, žijící v roce 2013, má v noci sny, že je kluk Taki, který žije v Tokiu o tři roky později. A naopak. Ráno se probouzejí jako po nočních můrách a se zhrozením si osahávají poprsí či přirození. Vlastně nikdy neví, kdy se probudí jako ona nebo jako on. Mitsuha je dcera starosty vesnice, který právě pořádá volební kampaň. Život na vesnici ji ale nebaví a ráda by žila v Tokiu. Do mobilu si píše deníček. Kluk Taki je student vyšší střední školy v Tokiu, po večerech vypomáhá jako číšník v italské restauraci a jako zájmem je kresba architektury. Vždy po probuzení do svého druhého já se ocitá v komických situacích, kdy o sobě mluví v ženském rodě nebo si nepamatuje, kde vlastně pracuje. V práci potkává nadřízenou kolegyni, která si s ním chce dát schůzku. Když ale zjistí, že s Takim není všechno úplně v pořádku, stále víc ji ten kluk vrtá v hlavě. Nad Mitsuhinou vesnicí předpovídají přelet obřího meteoru. Taki má ve svém mobilu také deník, a je mu divné, že jsou tam tři roky staré poznámky, o kterých netuší, kdo je psal. Ze snů, ve kterých je Mitsuhou, si přesně pamatuje místo, kde leží vesnice a tak se rozhodne je nakreslit a podle obrázků najít. S přáteli se seberou a vyrazí do hor. Personál jedné restaurace, v níž se zastaví na oběd, pozná podle Takiho obrázků místo a on ho pak skutečně najde. Místo je však zničené, protože tady před třemi lety dopadl úlomek obřího meteoru a území s vesnicí zničil. Takimu dochází, co se stalo a jako Mitsuha se s vesnickými přáteli pokouší neštěstí zabránit, stejně tak jako má snahu setkat se jako kluk s Mitsuhou, což se mu na okamžik také vyplní. Oba ale se západem slunce zapomnínají povědomí o sobě navzájem (zrovna tuto část filmu jsem moc nepochopil). Mitsuha se po třech letech vyskytuje ve vysněném Tokiu a doufá, že potká Takiho. Několikrát se potkají, ale protože ani jeden nezná jméno toho druhého, nemají to jednoduché. Nakonec se ale přece jen setkají, aby film mohl skončit happyendem.

I když jsem na první pokus příběh moc nepochopil, napodruhé už to bylo lepší, byť ne stoprocentní. Proto bych příběh ohodnotil jako dvě mínus. Možná, že kdyby byl film dabovaný, dalo by se z něj pochytit víc. Já měl k dispozici jen anglické titulky. Co se mi ale na filmu opravdu líbilo, bylo provedení vyobrazení reálií. Pokud někdo neví, jak to vypadá v Japonsku, tak tady to všechno je, dokonale a provedené do nejmenšího detailu. Netroufám si odhadnout, jakou technikou animátoři zhotovili obrázky, ale jestli jen “ručním” kreslením či obkreslováním, tak před nimi smekám. Třeba animace rušného provozu na ulici z perspektivy je vysoce profesionální a není na tom vidět, že by mělo jít o počítačovou animaci, jako je tomu v amerických renderovaných vymývárnách dětských mozečků (pardon, nemám rád většinu americké filmové produkce), i když FPS se nevymyká ze zaběhnutých kolejí japonských anime a Fuka by z toho jistě vrhnul. Detaily jako intervaly zelené na semaforech, uživatelské prostředí Takiho iPhonu, hlášení ve vlaku a jiné věci jsou naprosto shodné s realitou. Počítače vypisující texty blbě nepípají, všechno se zdá být úplně normální, asi tak, jak to je ve skutečnosti. Mitsuhin učitel má dokonce v místnosti na stole Sharp X68000 (to jsem teda čuměl). Takže z tohoto pohledu je film hodně zajímavý. Zpětně mi také došlo, že jsem na film viděl poutače už při červnovém výletu do Japonska, jen jsem tehdy neměl čas zjišťovat, o co jde.

Celkový verdikt bych tedy vyřkl jako ANO, i když s výhradami k příběhu a mnohým nesrovnalostem, které divákovi nechtěně docházejí, ale přitom by je asi neměl řešit.

Jedna reakce na “FILMOVÁ RECENZE: 君の名は (KIMI NO NA WA / YOUR NAME)”

1. Z anime co jsem viděl stojí za to: Spirited Away a Ghost in Shell