04Zář2017
 

Pojem crapmo je známý poměrně dlouho. Jde o slovní parodii na pojem trackmo, což je zase zkomolenina výrazu track demo. Trackma začala vznikat v 90. letech na Amize a vyznačují se plynulým během s dohráváním dat z floppy disku na pozadí tak, že o tom uživatel většinou neví, nesleduje-li právě indikační LEDku disketové jednotky nebo nepřiloží-li ucho k mechanice. Dohrávání se děje na nejnižším levelu, bez využívání služeb DOSu. Data se nahrávají přímo po předem daných sektorech na disketě. Hardware Amigy to umožňuje, ovšem brzy začala trackma vznikat i na jiných platformách, jimž to hardware umožnil. Jinak tomu bylo na PC, která byla v zásadě od začátku demoscény vybavena hard disky, a tak se tu dohrávání dat děje v milisekundách neznatelně mezi efekty a disketa se vůbec nevyužívá. Všechno pod standardním operačním systémem. Po čase tento model přešel částečně i na Amigu a další systémy s hard disky. Na retro platformách jsou dnes již také ve většině případů tvořená trackma, klasická jednoobrazovková dema nebo vícedílová megadema jsou spíše výjimkou. Na ZX Spectru se s trackmy tak trochu podvádí. Normální ani emulovaná kazeta nezná nic, jako seekování po sektorech či pásce, a tak se části dem musí většinou vejít do 48 nebo 128kB RAM a zbytek se dohrává tak, aby to s demem souznělo, tj. např. konec efektu + konec hudby … dohrání dat z virtuální pásky … nová hudba + další efekt. Dohrání dat tu proběhne jednou v oné pauze, ve vzácných případech vícekrát. O klasické trackloadery jako na Amize nebo na C64 tedy až na výjimky nejde.

Asi v polovině 90. let se začala objevovat nová kategorie dem, nazvaná crapmo. Jak lze vyvodit, jedná se o zkratku slov crap a demo. Crapma, pokud vím, začal ve velkém měřítku programovat Yerzmyey ze skupiny Hooy-Program na ZX Spectru. Šlo o techicky nedokonalé, někdy i naschvál zpitvořené programy v Sinclair BASICu, které měly jediný cíl. Dělat si posměch z vyspělých 31337 dem a ukázat tak nový směr, který mohl oslovit širší obecenstvo, toužící naspat si svoje demo, ale nemající dostatečné programátorské schopnosti, aniž by to bylo jeho původním záměrem. Na celé crapmo stačí BASIC, někdy v kombinaci s krátkou rutinkou ve strojáku na přehrávání hudby, kterou autor crapma většinou nenapsal, ale někdo ji pro něj vytvořil. Crapma na demo párty slouží jako tzv. compofillery, tedy vyplňovače seznamu skutečných dem v dané kategorii. Většinou mají za úkol pouze pobavit obecenstvo a končí na posledních místech. Někdy vznikají spontánně pod náhlým přívalem nevyužité kreativity, jindy v kombinaci právě vyhlášeného Realtime compo na párty v nedostatku času a soustředění vytvořit něco lepšího. Nedají se od nich očekávat vůbec žádné sofistikované triky a efekty. Ruská elita ZXS demoscény se crapmům nějaký čas vysmívala, ale potom si asi řekli, že když můžou oni (my), můžeme i my (oni), a tak vzniklo i několik crapem z Východu. Protože ale soutěživost ruské demoscény je na jiné úrovni, než v našich končinách, nevzniklo ruských crapem mnoho a spíše se začaly opět objevovat elitářské manýry (tím nemyslím, že by to bylo na škodu) a místo crapem vznikla třeba basicová dema ve stylu “Beat us, this is a challenge”, tedy filozofie z úplně opačného konce, než jak je vnímaná u crapem.

Crapma ale nemají svůj původ čistě na Spectru, i když kategorie jako taková je semknutá asi jen s touto platformou. Už před tím se objevilo několik dem pro C64, která se crapmům svým obsahem a kvalitou dost blíží. Kategorii crapmo však C64 scéna nezná. Tato BASIC DEMA, tedy dema napsaná většinou v BASICu mají většinou i SIDovou hudbu, tudíž i strojákovou přehrávací rutinku a některá nejsou vůbec špatná. Protože na C64 se v tamním BASICu nedá jednoduše kreslit grafika, jsou povětšinou v textovém režimu, který je ve vykreslování znaků poměrně rychlý, takže i tady můžeme vidět zajímavé počiny.

Crapem je docela hodně, ale dají se splést s normálními nekvalitními demy, tedy s demy, jejichž nedokonalost a kýčovitost nebyla záměrná, nýbrž autoři na větší výkon jednoduše neměli. To je potřeba rozlišovat. Crapmo je záměrně špatné, ale špatné demo není crapmo.

Na ukázku jedno crapmo na Trubce:

A několik vybraných dalších crapem najdete pod následujícími odkazy.

(ZX Spectrum)
CRAPMO (Hooy-Program)
CRAPMO III (Hooy-Program)
1996 DEMO (Hooy-Program)
Be Quick as Your Dick (Hooy-Program)
Dupa Biskupa (Hooy-Program)
Dziffka (Hooy-Program)
HOOYOZA DEMO (Hooy-Program)
ROBOCOP 4 DEMO (Hooy-Program)
Total Murder (Hooy-Program)
Żywiec (Hooy-Program)
shitmo-01 (johny.noone)
Shitmo II (johny.noone)
Shitmo III 128 ReSAVE (johny.noone)
Sharkmo (INX & P0KE)
Mrtka z Krtka Strikes Back (Hooy-Program)
FDT (K3L)
Atari (Bad Joke)
Alien vs Freddator (Hooy-Program)
Fuck Your Ass & Lick Your Dick (johny.noone)
Crapbert Buttslut (Hooy-Program & Mister Beep) (crap game)
a tak dále…

(PC)
POJEBANE DEMO 1 (Hooy-Program)

(C64)
A Story (Art Without Brains)
Basic Instinct (Plush)
Deux Ex Machina II (Factor6 & Pixman)
Shitmo (Yleisradio)
Crappy Show (?)
V2 Basic 2D Starfield Demo Effect (Bytebreaker)
Basic-Demo (Question Mark)
et cetera…

  3 reakcí na “MAKE CRAPMOS, NOT WAR!”

  1. Dík za rozšíření obzorů. Neměl jsem tucha.
    Je to opravdu sranda, jak se může jakákoli oblast zájmu “zvrhnout” v takovou paletu variací díky faktoru umění/neschopnosti a rekurzivní parodie.

  2. O pojmu crapmo jsem taky neměl vůbec ponětí. zajímavý článek. Díky

Leave a Reply to jirka Cancel reply

(required)

(required)

Potvrď, že jsi člověk. Dvakrát. *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>